Οι δυο τους έχουν γνωρίσει τεράστιες επιτυχίες στην καριέρα τους, ο ένας ως οδηγός αγώνων, ο άλλος ως επικεφαλής αγωνιστικών ομάδων κυρίως.
Κάποτε η πορεία τους ήταν κοινή και μαζί κατάφεραν σπουδαία πράγματα.
Τώρα ετοιμάζονται να διασταυρώσουν τα ξίφη τους διεκδικώντας τον προεδρικό θώκο της FIA.
Ari Vatanen και Jean Todt είναι -μέχρι στιγμής- οι δυο βασικοί υποψήφιοι για να διαδεχθούν τον Max Mosley στην προεδρία της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας.
Οι δυο τους που τώρα είναι «αντίπαλοι», είχαν συνεργαστεί με ιδιαίτερη επιτυχία στο παρελθόν.
Tότε που ο Todt ήταν επικεφαλής αγωνιστικού τμήματος και ο Vatanen οδηγούσε γι' αυτόν...
Η ιστορία έχει ως εξής:
Το 1981, όταν ο Todt αποφάσισε να σταματήσει τους αγώνες (διετέλεσε συνοδηγός σημαντικών οδηγών Ράλι όπως ο Hannu Mikkola, ο Timo Makinen και ο Guy Frequelin, Ove Andersson και Achim Warmbold), ο ισχυρός άνδρας της Automobiles Peugeot, Jean Boillot του ζήτησε να αναλάβει την οργάνωση και τη δημιουργία του αγωνιστικού τμήματος της PSA Peugeot Citroen.
Τρία χρόνια αργότερα η Peugeot Talbot Sport κάνει το ντεμπούτο της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα ρίχνοντας στη μάχη το νέο της αγωνιστικό, το «θρυλικό» Peugeot 205 T16.
Η ομάδα πρωτοεμφανίζεται στο Γύρο Κορσικής που έγινε αρχές Μαϊου και ο Jean-Pierre Nicolas καταφέρνει να τερματίσει στην τέταρτη θέση, τη στιγμή που ο Vatanen, ο έτερος εργοστασιακός οδηγός, εγκαταλείπει από έξοδο.
Η πρώτη νίκη για ένα από τα κορυφαία αγωνιστικά του Group B ήρθε στα τέλη Αυγούστου με τον Vatanen να θριαμβεύει στον αγώνα της πατρίδας του (Ράλι 1000 Λίμνες), αφήνοντας πίσω του τους συμπατριώτες του Markku Alen και Henri Toivonen.
Την επόμενη χρονιά (1985) ο Φινλανδός λίγο έλλειψε να χάσει τη ζωή του κατά τη διάρκεια του Ράλι Αργεντινής όπου είχε τρομακτικό ατύχημα.
Για 18 μήνες έδωσε τη δική του μάχη όχι μόνο για να κρατηθεί στη ζωή αλλά και για να ξεπεράσει την κατάθλιψη που είχε πάθει. Δίπλα του σε αυτόν τον ...Γολγοθά είχε από την αρχή ως το τέλος τον Jean Todt που του συμπαραστάθηκε. Όταν πια αυτός έγινε καλά, ο Γάλλος του έδωσε την ευκαιρία να συνεχίσει να κάνει αυτό που τόσο αγάπησε...
Ο Vatanen επέστρεψε δριμύτερος στη δράση το 1987. Ήταν η χρονιά που η εικόνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος άλλαζε ριζικά καθώς η FIA είχε αποφασίσει την κατάργηση του Group B και την αντικατάστασή του από το Group A, μετά τον τραγικό θάνατο των Henri Toivonen/Sergio Cresto τον περασμένο Μαϊο κατά τη διάρκεια του Γύρου Κορσικής.
Η Peugeot με μπροστάρη τον Todt προσέφυγε στα δικαστήρια διαμαρτυρόμενη για την απόφαση της Ομοσπονδίας, Πρόεδρος της οποίας ήταν τότε ο συμπατριώτης του Jean-Marie Balestre, αλλά δεν κατάφερε τίποτα με αποτέλεσμα να αποχωρήσει από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και να αφοσιωθεί στα Rally-Raids και δη στο Rally Dakar.
Mε τον Vatanen πλέον υγιή και όπλα της αρχικά τα 205 και εν συνεχεία τα 405 η Peugeot κατάφερε υπό τις οδηγίες του Jean Todt να σημειώσει τέσσερις συνεχόμενες νίκες στο Dakar, τρεις με τον Vatanen (1987, 1989 & 1990) και μία με τον Kankkunen (1988).
Αξέχαστος έχει μείνει ο αγώνας του 1989 τότε που ο νικητής προέκυψε από το στρίψιμο κέρματος!
Αυτό αποφάσισε ο Jean Todt, που βλέποντας τους δύο οδηγούς του (Vatanen - Ickx) να μάχονται σκληρά και φοβούμενος ότι κάποιος από τους δύο θα εγκατέλειπε αν συνέχιζαν στους ίδιους ρυθμούς, προσέφυγε σ' αυτήν την εξεζητημένη λύση.
Πιο τυχερός στάθηκε ο Φινλανδός που το 1991 πανηγύρισε ακόμα μια νίκη στο Dakar, την τέταρτη της καριέρας του, αυτή τη φορά οδηγώντας για την Citroen. Εκείνη την εποχή ο Todt ηγούταν των προσπαθειών της Peugeot στο World Sportscar Championship και στις 24 ώρες του Le Mans.
Mαζί έχουν σημειώσει και μια νίκη στον θρυλικό αγώνα ανάβασης του Pikes Peak το 1988 με τον Vatanen να δίνει ρεσιτάλ οδήγησης στο μπάκετ του 405 Turbo 16 GR των 600 ίππων.
Μάλιστα εκείνη η προσπάθειά του έγινε φιλμ μικρής διάρκειας με τίτλο «Climb Dance» το οποίο σκηνοθέτησε ο Γάλλος Jean Louis Mourey και που συγκέντρωσε μια σειρά από σημαντικά βραβεία. Το σημαντικότερο βέβαια είναι η αποδοχή του κοινού που το αγκάλιασε.
Ακόμα και σήμερα το συγκεκριμένο φιλμ διάρκειας 5'14" αποτελεί σημείο αναφοράς για τους φανατικούς των μηχανοκίνητων σπορ...
πηγή το site του 'Εθνους'