Το ερωτημα που θετεις ειναι εξαιρετικα πολυπλοκο και δεν μπορει να καλυφθει με ενα γενικο συμπερασμα οπως το αναφερεις.
Αρχικά εξαρτάται απο τον τύπο των ελαστικών που έχεις (Μ/Τ , Α/Τ , Η/Τ) , τον τύπο του οχήματος , το τερραίν που θα παίξεις και τις απαιτήσεις που έχεις .
Εαν τα ελαστικά σου είναι μαμά , οχι μονο σε τύπο αλλά και σε διάσταση , τότε οι πιέσεις που σου προτείνει το εργοστάσιο σου δίνουν την βέλτιστη λύση σε κράτημα, φιλική συμπεριφορά και οικονομία. Μπορείς φυσικά να παίξεις λίγο συν-πλην μπροστά πίσω και να δημιουργήσεις υποστροφή η υπερστροφή ανάλογα με το οδηγικό σου προφίλ. Αυτό φυσικά απαιτεί εμπειρία και το ποσοστό "αλλαγής" είναι μικρό. Το εκάστοτε εργοστάσιο έχει οδηγούς δοκιμαστές οι οποίοι έχουν εξαιρετικές ικανότητες και είναι σίγουρα πολύ καλύτεροι απο οποιονδήποτε "ψαγμένο" σε αυτή την χώρα που έχει "άποψη".
Απο εδω και πέρα αρχίζουν τα δύσκολα.Έχουμε λοιπόν:
Εαν φοράς Η/Τ σε μαμά διάσταση για άσφαλτο ισχύουν τα παραπάνω. Εαν φοράς μεγαλύτερη διάσταση μπορείς να κατεβάσεις λίγο την πίεση για να ζεσταίνεται ευκολότερα το ελαστικό και να πιάνει πιο γρήγορα θερμοκρασία λειτουργίας , αφού η μηχανή σου δεν θα αρκεί για να πετύχει αυτό. Επίσης μπορείς να δεις στο manual του οχήματος την κατανομή βάρους μεταξύ μπροστά και πίσω άξονα (βασικό στα διπλοκάμπινα,αγροτικά κτλ. που έχουν άνιση κατανομή στο πίσω μέρος)
και να ελαττώσεις την πίεση μόνο εκεί ( εννοείται οτι δεν είναι φορτωμένο!) ακόμα και να παίξεις με διαφορετικό τύπο ελαστικού σε ψαγμένες καταστάσεις. Γι κίνηση σε άμμο μειώνεις την πίεση μέχρι και 5 psi , καλό θα ήταν όμως να γνωρίζεις πόσο ισχυρά sidewalls (πλαινά) έχει το λάστιχο. Εαν δεν έχει , τότε μην το περπατήσεις πολύ για θα τραυματισθεί απο το "δίπλωμα" στα πλαινά.Εαν είναι ανάγκη να διασχίσεις λάσπη ( δεν δουλεύουν τα Η/Τ) τότε βάλε παραπάνω πίεση απο το κανονικό για να μειώσεις την επιφάνεια που πατάει. Εαν πρέπει να περπατήσεις σε βράχια τότε -γνώμη μου είναι- πρέπει να κατεβάσεις λίγο πιο κάτω απο την εργοστασιακή πίεση αφ ενός γιατί ΔΕΝ πρέπει να χαμηλώσει το αυτοκίνητο αλλά και να προστατευθούν οι ζάντες σου αλλά αφ ετέρου πρέπει να του δώσεις την ικανότητα να "φλεξάρει¨ στις πέτρες χωρίς να να κάνει "γκελ" σαν παραφουσκωμένη μπάλα και να χαζοταλαντώνεται.
Εαν φοράς Α/Τ ισχύουν περίπου τα ίδια. Μόνη διαφορά ίσως στο χιόνι όπου θέλουν λίγο χαμηλότερη πίεση απο τα Η/Τ για να γεμίσουν τα τακούνια και μετά να βασίζεσαι στην πρόσφυση μεταξύ των δύο στρωμάτων χιονιού, άρα η μεγαλύτερη επιφάνεια σου δίνει και μεγαλύτερη τριβή=πρόσφυση.Στην λάσπη επίσης παραπάνω πίεση για να μπορέσει να την σχίσει μιας και τα τακούνια των Α/Τ είναι ανεπαρκή.
Εαν φοράς Μ/Τ τότε να ξέρεις ότι είναι ακατάλληλα στην άμμο και κάποιες φορές στο αφράτο χώμα , καθώς σκάβουν ατελείωτα.Κατά συνέπεια στα τερραίν αυτά πρέπει να κατεβάζεις πίεση αναλογικά περισσότερο απο τους προηγούμενους τύπους. ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ προυπόθεση είναι να γνωρίζεις πόσο ισχυρά πλαινά έχεις , όπως έγραψα παραπάνω. Υπάρχουν τύποι ελαστικών που αντέχουν το "περπάτημα" για αρκετό διάστημα και αναφέρεται στις προδιαγραφές του κατασκευαστή.Στην λάσπη τώρα , υπάρχουν δύο λογικές , η αμερικάνικη (φαρδύ πέλμα ελαστικού , νορμάλ πίεση , το όχημα πλανάρει και δεν βυθίζεται στην λάσπη) και η αγγλική ( στενό πέλμα, μεγάλο προφίλ , μεγαλύτερη πίεση, το όχημα σχίζει την λάσπη και πατάει σε βαθύτερο άρα στερεώτερο στρώμα).Στο χιόνι όταν είναι φρέσκο (αφράτο ) τα Μ/Τ δουλεύουν υπέροχα , σαν να είναι λάσπη. Εαν όμως είναι παγωμένο τότε, αφού η επιφάνεια που πατάνε είναι μειωμένη λόγω τακουνιών ,χρειάζεται να κατεβάσεις πίεση αναλογικά περισσότερο απο τους παραπάνω τύπους.
Τέλος έχει μεγάλη σημασία εαν φοράς αναγόμωση η πρωτογενές ελαστικό. Συγκριτικά μιλώντας για ίδια διάσταση η αναγόμωση επειδή έχει πολύ μαλακή "πάστα" δουλεύει καλύτερα εκτός με μια νορμάλ πίεση χωρίς να πονοκεφαλιάζεις για το τερραίν. Αντίστροφα φθείρεται πολύ γρηγορότερα εαν την δουλεύεις σε χαμηλότερες πιέσεις για διάφορους λόγους απο οτι ένα πρωτογενές.
Η αύξηση - μείωση της πίεσης γίνεται σχετικά εύκολα με ένα φορητό κομπρεσεράκι αλλά έχε κατά νου πάντα ότι υπερβολική μείωση σε ακατάλληλο έδαφος (π.χ. πέτρες) μπορεί να σου ξεζαντάρει το λάστιχο και εκεί που πας για μια καλύτερη επίδοση να κάθεσαι να κοιτάς τους άλλους να ...παίζουν.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν προσωπικές μου εμπειρίες και τίποτα περισσότερο. Κάθε παρατήρηση -συμβουλή είναι ευπρόσδεκτη.
Ελπίζω να βοήθησα.